Głubczyce zyskają połączenie kolejowe z Opolem i Raciborzem
Do powiatu głubczyckiego znów będą dojeżdżały pociągi pasażerskie. To efekt rewitalizacji linii kolejowej Racibórz-Racławice Śląskie, która właśnie wkracza w fazę realizacji. Obecnie powiat głubczycki jest jedynym powiatem województwa opolskiego, bez dostępu do kolei pasażerskiej. Ostatni pociąg pojawił się w tym miejscu w 2000 roku. A zyskają nie tylko pasażerowie czterech gmin w powiecie głubczyckim, lecz także mieszkańcy Opola i Raciborza. To właśnie w te miejsca będzie można dojechać nowymi połączeniami. Czas podróży z Głubczyc do Opola ma wynieść około 130 min., a z Głubczyc do Raciborza około 36 min.
- W ramach projektu o szacowanej wartości 535 mln zł netto zrewitalizowane zostaną linie o długości 54 km między Raciborzem a Racławicami Śląskimi. Trasa zostanie zelektryfikowana, dzięki czemu przewoźnicy będą mogli wykorzystywać nowoczesne, ekologiczne pojazdy. Pociągi osiągną prędkość do 120 km/h - informuje PKP PLK.
W ramach inwestycji nastąpi budowa i odbudowa stacji oraz przystanków: Ściborzyce Małe, Głubczyce Las, Gadzowice, Głubczyce, Bernacice, Baborów, Tłustomosty, Pietrowice Wielkie, Cyprzanów, Samborowice, Wojnowice oraz Racibórz Studzienna. Wszystkie obiekty mają być wyposażone w wiaty, ławki i jasne oświetlenie. Odpowiednia wysokość peronów ma za to ułatwić wsiadanie i wysiadanie z pociągu. Perony zostaną przystosowane do obsługi osób o organicznych możliwościach poruszania się.
Inwestycja nabiera tempa
W poniedziałek 26 czerwca, z udziałem Andrzeja Bittela, wiceministra infrastruktury, pełnomocnika rządu ds. przeciwdziałania wykluczeniu komunikacyjnemu, w opolskim urzędzie wojewódzkim podpisano umowę o finansowaniu inwestycji.
- Podpisujemy umowę o finansowaniu inwestycji. W najbliższych tygodniach będzie ogłoszony przetarg na opracowanie dokumentacji technicznej, a następnie przystąpimy do prac realizacyjnych - podkreśla wiceminister Andrzej Bittel.
Zadanie zostanie zrealizowane w ramach Rządowego Programu Uzupełniania Lokalnej i Regionalnej Infrastruktury Kolejowej Kolej Plus do 2029 roku. Całość programu Kolej+ ma zostać zrealizowana do 2029 roku. Jego realizacja ma wpłynąć na poprawę warunków życia mieszkańców i wzrost atrakcyjności wielu regionów. Program jest wart około 13,3 mld zł, w tym 11,2 mld zł stanowią środki budżetu państwa i ok. 2 mld środki jednostek samorządu terytorialnego.
Lepszy dojazd do pracy dla pracowników Eko-Okien
Na odbudowie linii kolejowej z Raciborza w kierunku Głubczyc i dalej Racławic Śląskich, zyskają również pracownicy zatrudnieni w fabryce Eko-Okna. To właśnie w jej pobliżu, w Pietrowicach Wielkich ma powstać nowy przystanek kolejowy.
- To niezwykle ważna linia kolejowa, choć nie chodzi o to, że nagle tłumy ludzi będą korzystali z trasy do Głubczyc, czy Racławic Śląskich. Jednak obok tej linii powstanie specjalny przystanek kolejowy w Pietrowicach Wielki, dzięki któremu ponad 10 tys. osób, które pracują w Eko-Oknach będą mogły dojechać do pracy nie samochodem czy autobusem, a właśnie koleją - podkreśla Michał Woś, wiceminister sprawiedliwości.
Zdaniem wiceministra z ziemi raciborskiej, takie inwestycje są szansą na wzmocnienie gospodarcze regionu.
Nie tylko nowe połączenia, ale i nowy dworzec w Raciborzu
Wkrótce Racibórz wzbogaci się również o nowy dworzec kolejowy, który powstaje w miejscu starego obiektu. Obecnie prace idą zgodnie z planem i przebiegają bardzo sprawnie. Zakończyły się już najważniejsze prace konstrukcyjne, zaś wkrótce rozpocznie się montowanie oszklenia oraz prace elewacyjne, dzięki czemu można będzie zauważyć, w jaki sposób dworzec będzie prezentował się finalnie.
Więcej o budowie nowego dworca w Raciborzu można przeczytać tutaj:
Zobacz także
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?