- Szybkie przyłączenie do sieci kolejowej było kluczowe dla rozwoju naszego miasta. Widoczny na pocztówce dworzec zbudowano w 1847 r. Rok wcześniej otwarto pierwszą linię kolejową łączącą Racibórz z Kędzierzynem-Koźlem, a rok później kolejną Racibórz-Chałupki. Niedługo potem przyłączono tę linię w Bohuminie z kolejami austriackimi, co dało możliwość podróży bezpośrednio do Wiednia - mówi Adam Knura, historyk z raciborskiego muzeum. Dodaje, że w następnych dziesięcioleciach budowano kolejne odcinki do: Głubczyc, Rybnika i Opawy. - Warto tu jeszcze wspomnieć że pod koniec XIX w. przez nasze miasto przejeżdżał Orient-Express z Berlina do Konstantynopola - wspomina Knura. Niegdyś z raciborskiego dworca odchodziło więcej pociągów niż obecnie. - Rozkład z 1908 r. mówi o 11 połączeniach w ciągu doby z Kędzierzynem, tej samej ilości z Chałupkami, 8 z Katowicami. 7 pociągami mogli raciborzanie dostać się do Głubczyc, a 6 do Opawy - dziś tych dwóch możliwości już nie ma - mówi. Budynek dworca został w znacznym stopniu zniszczony w 1945 r. Obecny dworzec zbudowano w 1979 r.
Pocztówka pochodzi z archiwum Muzeum w Raciborzu. W piątek, 27 stycznia w raciborskim tygodniku Dziennika Zachodniego opublikujemy kolejną pocztówkę z dawnego Raciborza.
Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?