Droga Regionalna Racibórz - Pszczyna: Kolejny odcinek z "zielonym światłem" na budowę

Arkadiusz Biernat
Jest "zielone światło" na budowę raciborskiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna
Jest "zielone światło" na budowę raciborskiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz - Pszczyna arc
Przed samym końcem roku Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiskowa w Warszawie wydała ostateczną decyzję określającą środowiskowe uwarunkowania dla projektu kolejnego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna. W najbliższym czasie ruszy budowa fragmentu stanowiącego obwodnicę Raciborza. Budowa tej ważnej trasy trwa w Rybniku. Z kolei na powstanie odcinka biegnącego przez powiat raciborski i wodzisławski (pomiędzy Raciborzem a Rybnikiem) jeszcze poczekamy.

Droga Regionalna Racibórz - Pszczyna: Kolejny odcinek z "zielonym światłem" na budowę

Generalna Dyrekcja Ochrony Środowiskowa w Warszawie wydała ostateczną decyzję określającą środowiskowe uwarunkowania dla raciborskiego odcinka Drogi Regionalnej Racibórz – Pszczyna.

W dokumencie czytamy „niniejsza decyzja jest ostateczna w administracyjnym toku instancji”, co oznacza że na jego podstawie będzie można uruchomić procedurę uzyskania Decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (w skrócie ZRID).

- Czym jest ZRID? W dużym uproszczeniu jest to rodzaj „superpozwolenia” budowlanego, które łączy w sobie decyzję o ustaleniu lokalizacji drogi z pozwoleniem na budowę. Jest to kompleksowa decyzja administracyjna, która pozwala także na wywłaszczenie nieruchomości znajdujących się w pasie inwestycji, a także zatwierdza podział nieruchomości. Dzięki temu dokumentowi można również ograniczyć korzystanie z sąsiadujących nieruchomości, jeśli będzie konieczna przebudowa infrastruktury technicznej oraz dróg niższej kategorii. Uzyskanie ZRID - u pozwala na rozpoczęcie procedury przetargowej zmierzającej do wyłonienia wykonawcy robót i rozpoczęcia prac budowlanych - tłumaczy Leszek Iwulski, rzecznik raciborskiego magistratu.

Decyzja środowiskowa dotyczy całego odcinka projektowanej drogi (od Raciborza do granic Rybnika), ale w pierwszej kolejności będzie realizowany raciborski odcinek od skrzyżowania z Drogą Krajową nr 45 do ulicy Piaskowej (obwodnica Raciborza).

Odcinek ten uzyskał w czerwcu dofinansowanie wysokości 156 milionów złotych. Jest to najwyższe dofinansowanie ze środków europejskich dla projektów drogowych w województwie śląskim w tej perspektywie finansowej. Jego budowa kosztować będzie ok. 200 mln zł, a resztę pokryje inwestor, czyli Zarząd Dróg Wojewódzkich. Budowa może ruszyć w 2018 lub 2019 roku, a zakończyć się w 2022 roku.

Planowany raciborski odcinek Regionalnej Drogi Pszczyna - Racibórz będzie miał ok. 8 km długości. Rozpocznie się rondem na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 45 za Miedonią przy zjeździe do centrum Rudnika. Od początku droga będzie miała jedną jezdnię. Pierwsze skrzyżowanie z sygnalizacją świetlną zaplanowano na skrzyżowaniu z ulicą Podmiejską w Miedoni.

WIDEO: Arkadiusz Biernat

Następnie droga biegnie w stronę wałów Odry. Na wysokości żwirowni przetnie rzekę. Most w kierunku Ostroga będzie miał długość około 380 metrów. Wzdłuż wałów Ulgi na wysokości Ostroga, od strony dzielnicy, usypana będzie nowa skarpa pod jezdnię, na wałach pozostanie istniejąca ścieżka rowerowa, a na wysokości żwirowni przewidziano drogę serwisową.

Kolejny węzeł zaplanowano przy drodze wojewódzkiej 919, na wysokości mostu na Uldze. Powstanie tu nowe skrzyżowanie, do mostu droga będzie miała jeden pas ruchu w każdą stronę, od tego miejsca w kierunku Rybnickiej będzie drogą dwujezdniową w każdą stronę.

W dalszym przebiegu zaplanowano wiadukt nad linią kolejową (linia Racibórz - Markowice - Nędza). Ten odcinek zostanie zakończony na skrzyżowaniu z ul. Piaskową. - Tutaj zaplanowano rozwiązanie tymczasowe. Będzie rondo, które skomunikuje trasę z ul. Piaskową. W przyszłości będzie tutaj wiadukt, a węzeł dopiero na ulicy Piaskowej.

Drogę buduje już Rybnik, który na 10 km odcinek od Żor do ul. Wodzisławskiej otrzymał prawie 290 mln zł dofinansowania (koszt ponad 350 mln zł). Dwujezdniowa droga ma być gotowa do 2019 roku. Dodatkowo Rybnik i Żory otrzymał 10 mln dofinansowania budowy drogi do ul. Sportowej w Rybniku oraz drugiej jezdni pomiędzy rondem raciborskim a rowieńskim w Żorach. Oba miasta dołożą do inwestycji w sumie 142 mln zł.

Z kolei na budowę odcinka biegnącego do granicy Raciborza do granicy Rybnika, przez powiat raciborski i wodzisławski jeszcze poczekamy. Projekt trasy jest gotowy, ale na jego budowę nie ma w tej chwili pieniędzy.

- Jak inwestycja ruszy, łatwiej będzie walczyć o kolejne środki. Tak aby w jak najszybszym czasie wykonać pozostałe odcinki i połączyć Racibórz z Rybnikiem oraz autostradą A1 w Żorach - podkreślał już na łamach Dziennika Zachodniego Mirosław Lenk, prezydent Raciborza.

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie