Droga Pszczyna - Racibórz: Raciborski odcinek coraz bliżej budowy

Arkadiusz Biernat
Coraz bliżej budowy raciborskiego pierwszego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna
Coraz bliżej budowy raciborskiego pierwszego odcinka drogi Racibórz-Pszczyna Arkadiusz Biernat
Droga Pszczyna - Racibórz: Coraz bliżej budowy raciborskiego pierwszego odcinka tej trasy. Kiedy mogą ruszyć prace?

Droga Pszczyna - Racibórz: Raciborski odcinek coraz bliżej budowy

Dobra wiadomość dla mieszkańców, samorządowców, ale przede wszystkim kierowców. Coraz bliżej jesteśmy budowy kolejnego odcinka Regionalnej Drogi Racibórz - Pszczyna (RDRP), która w przyszłości ma przebiegać od Rudnika, przez Racibórz, Kornowac, Lyski, Rydułtowy i Gaszowice. Choć trzeba od razu zaznaczyć, że większe powody do radości mają kierowcy z powiatu raciborskiego niż z wodzisławskiego. Bo odcinek przebiegający przez nasz region zbliżył się do unijnego dofinansowania. Ale jak samorządowcy podkreślają, to pierwszy krok, który może znacząco przyspieszyć realizację tej inwestycji, również w naszym powiecie.

Chodzi o niespełna 8-kilometrowy odcinek z Rudnika (droga krajowa 45) do skrzyżowania ulic Rybnicka - Piaskowa, na wylocie z miasta. Ten pierwszy przeznaczony do realizacji fragment znalazł się wśród 21 wniosków (z 29, odpadło 8 propozycji), które spełniły wszystkie wymagane prawem i przepisami unijnymi warunki do tego, żeby zostać poddane ocenie merytorycznej.

- Teraz z utęsknieniem czekamy na punkty, bo im wyższa punktacja, tym większe szanse na otrzymanie finansowania - mówi Mirosław Lenk, prezydent Raciborza.

I tutaj należy podkreślić, że Racibórz (i gminy zainteresowane projektem: Rudnik, Kornowac, Lyski, Rydułtowy i Gaszowice) dopiero wygrały bitwę, a nie całą wojnę. Koszt dofinansowania wszystkich zgłoszonych projektów sięga około 1,3 mld zł. Do rozdania jest zaledwie ok. 600 mln zł. Raciborski odcinek RDRP stara się o maksymalną kwotę 146 mln zł (koszt inwestycji może wynieść 180 mln zł). To jasne, że osoby stojący za częścią zgłoszonych inwestycji będą musiały obejść się smakiem.

WIDEO: Arkadiusz Biernat

W czym nasi samorządowcy upatrują swojej szansy?

- Władze województwa wielokrotnie podkreślają, że to strategiczna droga. Racibórz jest miastem powiatowym z najgorszym dostępem do dróg głównych i autostrad. Liczymy, że to przełoży się na punktację. Subregion Zachodni jest jednym z dwóch najszybciej rozwijających się subregionów w kraju. Pozostawienie powiatu raciborskiego, wodzisławskiego i rybnickiego bez tej drogi byłoby błędem. Ponadto jesteśmy w pełni gotowi do realizacji tego projektu w terminie - argumentuje Lenk.

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami z Raciborza i okolic! [KLIKNIJ W LINK]

CZYTAJ DALEJ NA KOLEJNEJ STRONIE

To, jakie projekty i ile pieniędzy otrzymają, powinno się wyjaśnić do końca maja. Władze Raciborza przyznają, że od uzyskania informacji o otrzymani udofinansowania, są w stanie rozpocząć budowę w ciągu półtora roku. Koniec prac mógłby nastąpić po ok. trzech latach (rok, półtora roku przed terminem rozliczenia zaplanowanego na 2023 r.).

- Droga przebiega nad torami i Odrą. To dwa poważne obiekty. Bezkolizyjne skrzyżowanie zaplanowano na ulicy Rybnickiej. Bezkolizyjne skrzyżowanie też jest na ul. Piaskowej, ale na tym etapie musimy się włączyć, bo kończy się etap. Jest więc nowe rozwiązanie, czyli bezkolizyjne rondo. Rondo będzie też w Rudniku. Do wyburzenia będą 2-3 budynki. Reszta to grunty niezabudowane - wylicza Wojciech Krzyżek, wiceprezydent Raciborza.

Dodaje, że choć to niespełna 8-km odcinek, to należy się cieszyć. - Takiego długiego odcinka nikt na Śląsku nie realizował. Drogowa Trasa Średnicowa powstawała 30 lat. My zaprojektowaliśmy odcinek, który przebiega przez wszystkie zainteresowane gminy. Teraz liczymy, że uda się rozpocząć pierwszy etap - podkreśla. Władze Raciborza i pozostałych gmin liczą, że kiedy inwestycja ruszy, łatwiej będzie lobbować na rzecz kolejnych fragmentów.

- Marszałek podkreślał, że ta droga jest istotna i powinna też być budowana ze środków własnych województwa śląskiego - zaznacza Mirosław Lenk. Na to liczą też włodarze pozostałych gmin położonych wzdłuż planowanej trasy.

- Najważniejsze jest to, żeby budowa raciborskiego odcinka wreszcie ruszyła. Jeżeli tak się stanie, a w to mocno wierzymy, to łatwiej będzie w przyszłości znaleźć środki na budowę kolejnych odcinków. Teraz z jednej strony buduje się trasę w Rybniku. Jeżeli z drugiej dołączy Racibórz, to zwiększy się presja na dokończenie tego zadania. Być może marszałek województwa w przyszłości znalazłby dodatkowych środków, a może udałoby się go sfinansować z rządowego programu - mówił przed kilkoma tygodniami Marcin Połomski, burmistrz Rydułtów.

Jest też duża szansa, że kolejny fragment RDRP realizowany będzie nie od strony Raciborza do Rzuchowa, a właśnie w Rydułtowach.

- Jednocześnie pracujemy nad realizacją kolejnych odcinków. Ważny jest odcinek w Rydułtowach. Dzisiaj jedziemy przez centrum tego miasta, mamy sygnalizacje świetlne. To bardzo trudny odcinek, co chwilę ruch jest blokowany. Pani burmistrz wielokrotnie zwracała uwagę na pilność zastąpienia tego odcinka nowym przebiegiem. Niewykluczone, że kolejny fragment zaczniemy od strony Rybnika - snuje plany Mirosław Lenk.

- Jestem przekonamy, że samorządy dojdą do porozumienia w sprawie wyboru kolejnych odcinków. Będziemy też lobbować w województwie, aby cała droga powstała - kończy Grzegorz Niestrój, wójt Kornowaca.

Droga Pszczyna - Racibórz ma zbliżyć mieszkańców raciborszczyzny, ale także powiatów wodzisławskiego i rybnickiego do autostrady A1. Gotowy jest odcinek w Żorach (obwodnica miasta). Kolejny fragment wkrótce powstanie w Rybniku. Pierwszy etap budowy RDRP na odcinku rybnickim obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu).

WIDEO: Arkadiusz Biernat

Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna - pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Pod budowę wycięto już ok. 21 hektarów lasu. Wybrano też wykonawcę tego zadania, który wkrótce rozpocznie właściwe roboty. Realizacja inwestycji powinna się zakończyć w roku 2019. Rybnik na ten cel otrzymał 290 milionów złotych unijnego dofinansowania (to największe dofinansowanie w województwie śląskim).

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami z Raciborza i okolic! [KLIKNIJ W LINK]

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie