Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Z krajobrazu Raciborza znikł dawny relikt PRL-u - budynek dworca kolejowego. Na zgliszczach powstaje nowoczesny budynek

Barbara Kubica-Kasperzec
Barbara Kubica-Kasperzec
Przebudowa dworca kolejowego w Raciborzu
Przebudowa dworca kolejowego w Raciborzu BKK, ARC PKP
Nie ma już straszydła przy torach szpecącego krajobraz Raciborza. Mowa oczywiście o gmachu dworca kolejowego, którego przebudowa ruszyła latem tego roku. Z dawnego reliktu PRL-u niewiele już zostało, na jego zgliszczach powstaje nowoczesny , kolejowy gmach. Zajrzeliśmy na plac budowy!

Za ponad rok gotowy ma być nowy dworzec kolejowy, który powstaje w Raciborzu. To obecnie największa inwestycja w mieście. Przebudowa dawnego dworca, który śmiało można było nazwać "koszmarkiem czy reliktem PRL-u, rozpoczęła się latem. - Planowany termin zakończenia przebudowy dworca w Raciborzu nie uległ zmianie to pierwsza połowa 2024 roku - słyszymy w kolejowej spółce PKP S.A, która realizuje inwestycję.

Obecnie po dawnym gmachu pozostało bardzo niewiele. Fragmenty ścian, widoczne w nasypie kolejowym przejścia na perony i tabliczka "Racibórz". - Do tej pory wykonano głównie prace rozbiórkowe segmentu centralnego i skrzydła północnego, a także uruchomiono dworzec tymczasowy. Obecnie prowadzone są prace ziemne, a także prace związane z wykonaniem nowych stóp fundamentowych. Po ich zakończeniu rozpoczną się prace konstrukcyjne związane z wykonywaniem nowych ścian i słupów. Równolegle do tych prac trwa przebudowa złącza kablowego zasilającego budynek - informuje nas Bartłomiej Sarna, z Wydziału Współpracy z Mediami Biura Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A.

Umowa na remont wysłużonego dworca (a w zasadzie to jego budowę) PKP podpisana została już w lipcu, zaraz potem rozpoczęły się prace. Z całego budynku, który był jednym z największych reliktów minionej epoki w mieście, zdjęto obrzydliwą elewację zewnętrzną. Przystąpiono także do wyburzania. Po zakończeniu prac ma to być jeden z najładniejszych i najbardziej komfortowych obiektów w regionie.

Bryła dotychczasowego dworca, który wybudowano w latach 70. XX wieku, przejdzie olbrzymią metamorfozę. Budynek będzie składał się z trzech funkcjonalnie połączonych ze sobą segmentów. Elewacja dworca zyska nowoczesny i nieco industrialny wygląd. W fasadzie zaprojektowano wielkopowierzchniowe przeszklenia mające na celu doświetlenie wnętrz budynku. Ciekawym elementem zdobniczym w centralnej, najbardziej reprezentacyjnej części fasady, będzie umieszczenie na wysokości pierwszego piętra słupków wykonanych z blachy corten. „Łamią one porządek” na elewacji, dodając jej ciekawego charakteru. Szczyt części centralnej będzie zwieńczony zegarem oraz podświetlanym napisem z nazwą dworca kolejowego - wylicza Bartłomiej Sarna, z Biuro Komercjalizacji, Komunikacji i Promocji Polskich Kolei Państwowych S.A. Poza fasadą wyjątkowo interesująco będzie prezentowała się południowa ściana budynku. Zaprojektowano tam „zieloną ścianę” o powierzchni 60 m kw., na której ma rosnąć prawie pięćset roślin siedmiu gatunków, w tym m. in. trzmielina, barwinek pospolity czy turzyca. Elewacja dworca w nowej odsłonie zyska nową iluminację podkreślającą jego bryłę.

Jak wiadomo dworzec po przebudowie będzie mniejszy niż obecnie. W jego centralnej części, na parterze, zaprojektowano nowocześnie urządzoną przestrzeń obsługi podróżnych, czyli hol oraz sąsiadującą z nim poczekalnię. Aranżację wnętrza uzupełnią ławki, gabloty na rozkłady jazdy, elektroniczne tablice przyjazdów i odjazdów pociągów oraz nowoczesne oświetlenie. Tuż obok poczekalni i holu w jednym z pomieszczeń będzie się znajdował parking rowerowy. Pomieści on co najmniej 26 jednośladów. Cykliści znajdą tam również stację naprawy rowerów.

Po przebudowie nieco zmieni się droga dojścia na perony. Do tunelu prowadzącego na nie dostaniemy się bezpośrednim przejściem przez centralną część budynku lub wychodząc do niego z poczekalni. Na piętrze środkowej części budynku zaprojektowano poczekalnię letnią, będącą jednocześnie tarasem widokowym – otwartą przestrzenią, przykrytą dachem z naświetlem w części centralnej, z zielenią i małą architekturą. Dostaniemy się do niej z peronu lub windą z parteru dworca. Z tarasu, który znajdzie się na osi widokowej ulicy Mickiewicza, będzie można dostrzec m. in. wieżę kościoła Wniebowzięcia Najświętszej Marii Panny. Dzięki przebudowie skrzydła budynku zyskają całkowicie nowe funkcje. W części północnej na parterze zaprojektowano przestrzeń dla gminy Racibórz, a na piętrze biura dla spółek kolejowych. Natomiast w skrzydle południowym na poziomie ulicy znajdą się lokale handlowo-usługowe, a na piętrze strefa kultury prowadzoną przez samorząd.

– Rozpoczęcie przebudowy dworca w Raciborzu to kolejny dowód na to, jak bardzo zmienia się polska kolej. Dzięki inwestycji mieszkańcy zyskają nowoczesny, komfortowy i bezpieczny dworzec, który połączy w sobie funkcje transportowe, społeczno-kulturalne oraz handlowe. Cieszy również to, że będzie on posiadał wiele rozwiązań przyjaznych środowisku, takich jak panele fotowoltaiczne, odzysk wody deszczowej czy energooszczędne oświetlenie – mówi Maciej Małecki, sekretarz stanu w Ministerstwie Aktywów Państwowych. – Podpisanie umowy na przebudowę dworca w Raciborzu to kolejny element wielkiej modernizacji polskiej kolei. Mieszkańcy miasta zyskają dzięki temu dostęp do bezpiecznej i komfortowej infrastruktury kolejowej. Mam nadzieję, że zmodernizowany budynek dworca stanie się wizytówką i ważnym punktem na mapie Raciborza oraz ułatwi pasażerom podróżowanie po Śląsku. Wszystko to dzięki Programowi Inwestycji Dworcowych, w ramach którego polski rząd przeznaczy do 2023 r. ponad 2 mld zł na modernizację blisko 200 dworców – mówi Andrzej Bittel, sekretarz stanu w Ministerstwie Infrastruktury.

Budynek dworca Racibórz w nowej odsłonie będzie przyjazny dla osób o ograniczonej sprawności ruchowej. Zlikwidowane zostaną bariery architektoniczne. W budynku pojawią się nowe rozwiązania, takie jak linie prowadzące z polami uwagi, oznaczenia w alfabecie Braille’a, windy, pochylnie i szereg innych, które pozytywnie wpłyną na komfort pasażerów.

Przebudowa dworca w Raciborzu to jedna z sześciu inwestycji realizowanych w województwie śląskim w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Dzięki niej dworzec zyska całkowicie nowe oblicze i funkcje. Przestanie być tylko budynkiem służącym obsłudze podróżnym, ale stanie się również centrum życia kulturalnego Raciborza. Po południowej stronie dworca powstanie niewielki parking samochodowy, a wzdłuż budynku wyremontowane zostaną chodniki.

Inwestycja w Raciborzu to koszt nieco ponad 30 mln złotych brutto. Jest ona dofinansowana z budżetu państwa. Inwestorem są Polskie Koleje Państwowe S.A., które przebudowują raciborski dworzec w ramach Programu Inwestycji Dworcowych na lata 2016-2023. Wykonawcą prac jest Texom sp. z o.o. z Krakowa, a dokumentację projektową opracowała pracownia GPVT S.C. z Poznania. Planowany termin zakończenia inwestycji to pierwsza połowa 2024 roku.

od 7 lat
Wideo

Jak głosujemy w II turze wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na raciborz.naszemiasto.pl Nasze Miasto