18+

Treść tylko dla pełnoletnich

Kolejna strona może zawierać treści nieodpowiednie dla osób niepełnoletnich. Jeśli chcesz do niej dotrzeć, wybierz niżej odpowiedni przycisk!

Z dworca nie odjedzie Orient Express

Aleksander Król
Tak w latach 30. XX wieku wyglądała ul. Mickiewicza. W tle dworzec arc Muzeum w Raciborzu
Restauracja, salonik fryzjerski i koronowane głowy - piękny jest nasz dworzec kolejowy... na pocztówkach z Muzeum w Raciborzu. We wrześniu władze poznają kwotę, jaką żąda za obiekt PKP

Czy wrześniowe rozmowy prezydenta Raciborza z władzami kolei przyniosą zwrot w trwających już lata pertraktacjach w sprawie naszego zrujnowanego dworca? Miejmy nadzieję, ale na pewno nie odjedzie stąd już nigdy słynny Orient Express z Berlina do Konstantynopola.

A kiedyś to miejsce było godne wizyt koronowanych głów i książąt, którzy często podróżowali tą trasą. Pewnie dlatego książe Franz Albrecht von Ratibor, gdy w 2005 roku odwiedził Racibórz, musiał zajrzeć na nasz dworzec, który dobrze wspominał z lat młodości. Niestety nie mieliśmy się czym pochwalić. - Dziś dworzec jest ruiną, a jeszcze kilkanaście lat temu to właśnie tu chodziło się do fryzjera. Na dworcu znajdowała się też elegancka restauracja, nawet w mieście takich nie było, a teraz nie ma nawet gdzie usiąść i poczekać na pociąg - mówi raciborzanka Krystyna Laska. Pamięta jeszcze pozostałości po dawnym dworcu, który wybudowano w 1847 roku. Nie szczędzono wówczas grosza. Wspaniała budowla powstała tuż za średniowiecznymi murami, które zresztą wyburzono, dzięki czemu spacer z rynku elegancką ulicą Dworcową (później Adolf Hitler-Strasse) zajmował kilka minut. Przy najpopularniejszym od tego momentu trakcie otwierano banki, sklepy i restauracje, a potem hotel.

A niewiele brakowało, żeby Racibórz rozwijał się szybko w zupełnie innym miejscu. Bo pierwotnie dworzec kolejowy dla Raciborza zaplanowano w Lukasynie (dziś Dębicz), w pobliżu lasu Obora, w odległości 4 kilometrów od miasta. Wówczas pewnie tu ruszyłaby intensywna zabudowa.

Reprezentacyjny dworzec legł w gruzach pod koniec wojny. Zachował się niewielki fragment z recepcją. Dopiero w 1979 r. oddano do użytku nowy dworzec. Podczas powodzi w 1997 r. obiekt został zalany - na parterze woda sięgnęła stropu - a kolej ograniczyła się do usunięcia mułu. Władze Raciborza od lat starają się o jego przejęcie. Rok temu było już blisko, ale zmieniły się władze kolejowe i koncepcja. - Kolej nie chce oddać nam już dworca za darmo, a jedynie sprzedać lub wydzierżawić. We wrześniu poznamy cenę - mówi prezydent Mirosław Lenk.

Korzystałem z książki "Dzieje Raciborza i jego dzielnic" Pawła Newerli. Zdjęcia pochodzą ze zbiorów Muzeum w Raciborzu.

Weź udział w akcji Chcemy Taniego Paliwa - podpisz petycję do rządu

Znamy wyniki late poll: minimalna przewaga Andrzeja Dudy

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3