Polski Prąd i Gaz zwróci klientom pieniądze. Spółka ukarana przez UOKiK za klauzule niedozwolone

Przemysław Zańko
Przemysław Zańko
Wątpliwości UOKiK wzbudziło m.in. automatyczne przedłużanie umów przez spółkę.
Wątpliwości UOKiK wzbudziło m.in. automatyczne przedłużanie umów przez spółkę. pixabay.com
Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów nałożył karę finansową na spółkę Polski Prąd i Gaz. Jest to już druga kara w ciągu kilku lat.

Spółka Polski Prąd i Gaz stosowała w umowach z klientami klauzule niedozwolone – stwierdził Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów. Chodziło o zapisy, które utrudniały klientom zmianę dostawcy energii elektrycznej i gazu (m.in. wysokie opłaty za wcześniejsze rozwiązanie umowy), co uznano za godzące w interesy konsumenta. Spółka musi teraz zwrócić klientom niesłusznie pobrane opłaty oraz zapłacić karę w wysokości ponad 183 tys. zł.

Polski Prąd i Gaz z klauzulami nielegalnymi w umowach

Spółka Polski Prąd i Gaz, wcześniej znana jako Polska Energetyka PRO, zajmuje się sprzedażą energii elektrycznej i gazu. UOKiK już drugi raz w ciągu kilku lat przyjrzał się działalności spółki i tym razem stwierdził, że w umowach stosuje ona niekorzystne dla klientów zapisy.

– Nasze wątpliwości wzbudziły klauzule, które w przypadku przedterminowego rozwiązania umowy przez konsumenta lub z jego winy nakładały na niego zryczałtowaną opłatę – wyjaśnia Tomasz Chróstny, Prezes UOKiK. – […] Celem takiego zapisu jest wymuszenie na klientach dalszego korzystania z usług Polskiego Prądu i Gazu. Ogranicza to swobodę wyboru sprzedawcy energii elektrycznej, co jest niedopuszczalne.

Zgodnie z prawem energetycznym dostawca gazu czy energii może pobierać opłatę za wcześniejsze rozwiązanie umowy, ale jej wysokość powinna zależeć od poniesionej przez firmę szkody. Tymczasem spółka Polski Prąd i Gaz ustanowiła stałą opłatę: 11 lub 17 zł za każdy miesiąc, o jaki umowa została skrócona. W skrajnych przypadkach klient musiał zapłacić od kilkuset do blisko tysiąca złotych.

Wątpliwości UOKiK wzbudziły także zapisy dotyczące przedłużania umowy. Jeśli klient spółki Polski Prąd i Gaz na 45 dni przed końcem umowy nie złożył odpowiedniego oświadczenia, była ona automatycznie przedłużana na 36 miesięcy. W połączeniu z wysokimi opłatami za wcześniejsze wypowiedzenie umowy takie zapisy skutecznie zniechęcały klientów do zmiany sprzedawcy energii.

– Nie można domniemywać milczącej zgody konsumenta – podkreśla Chróstny. – Aby związać go kolejną umową na czas określony, spółka powinna uzyskać od niego stosowne oświadczenie woli. Ze względu na charakter produktu, czyli zapewnienie ciągłości dostaw prądu lub gazu, dopuszczam jedynie automatyczne przedłużenie umowy na czas nieokreślony, przy czym konsument musi mieć w każdej chwili możliwość wypowiedzenia jej bez żadnych kosztów.

Na temat klauzul niedozwolonych i tego, jak je rozpoznać w umowie, można przeczytać więcej w poradniku przygotowanym przez UOKiK.

Kara od UOKiK i zwrot pieniędzy klientom

Łącznie UOKiK uznał za niedozwolone 47 zapisów stosowanych w umowach przez Polski Prąd i Gaz. Teraz przestały one być wiążące, co oznacza, że umowy przedłużone na 36 miesięcy w rzeczywistości zostały przedłużone na czas nieokreślony. Klient może rozwiązać taką umowę bez żadnych opłat, zachowując miesięczny okres wypowiedzenia.

Za stosowanie klauzul niedozwolonych na spółkę Polski Prąd i Gaz nałożono karę w wysokości 183 506 zł. Spółka musi także:

  • poinformować każdego klienta, który zapłacił opłatę, o możliwości odzyskania pieniędzy,
  • wskazać, w jaki sposób można odzyskać opłatę.

Na zwrot niesłusznie pobranych opłat spółka będzie mieć 4 miesiące od daty uprawomocnienia się decyzji UOKiK (jeszcze to nie nastąpiło).

[QUIZ] Oszuści i złodzieje na twoim progu. Dasz im się oszukać? Sprawdź!

Spółka Polski Prąd i Gaz ukarana po raz drugi

Przypomnijmy, że nie jest to pierwszy raz, gdy UOKiK przygląda się działalności spółki Polski Prąd i Gaz. W 2017 r. UOKiK nałożył na spółkę ponad 10 mln zł kary za to, że jej akwizytorzy podszywali się pod innych dostawców energii, by wprowadzić klientów w błąd. Spółka odwołała się jednak od tej decyzji, a sprawa wciąż czeka na rozstrzygnięcie w sądzie.

Według ustaleń UOKiK przedstawiciele PPiG odwiedzali klientów innych sprzedawców energii – głównie osoby starsze. Udając, że reprezentują dotychczasowego sprzedawcę prądu, nakłaniali następnie do podpisania przyniesionych dokumentów, nie informując, że klient zmienia w ten sposób dostawcę energii. Zatajali też wiele innych istotnych informacji (np. o dodatkowych opłatach) lub podawali nieprawdziwe informacje. Stosowali również przymus i wywierali presję na klientów.

Warto dodać, że takie metody zdobywania klientów stosuje według UOKiK więcej niż jeden sprzedawca energii w Polsce. W marcu 2020 r. za podobne praktyki nałożono karę w wysokości blisko 380 tys. zł na spółkę Proton Polska Energia. Z kolei w maju UOKiK wszczął postępowanie wyjaśniające w sprawie stosowania tych samych nieuczciwych metod przez przedstawicieli spółki Enrex Energy.

Jak się uchronić przed oszustami?

W reakcji na liczne przypadki wprowadzania klientów w błąd UOKiK opublikował listę porad, którymi warto się kierować, by nie paść ofiarą oszustów. Najważniejsze z nich to:

  • zanim podpiszesz jakikolwiek dokument, dokładnie go przeczytaj,
  • zwracaj uwagę na nazwę i logo firmy w dokumentach, które podano ci do podpisu,
  • nie daj sobie wmówić, że musisz się spieszyć – zawsze masz czas poprosić kogoś zaufanego o radę,
  • zawsze warto zadzwonić do dotychczasowego dostawcy energii (na numer, z którego już korzystałeś) i upewnić się, czy kogoś do ciebie wysyłali,
  • żądaj kopii wszystkich podpisanych dokumentów – masz do nich prawo,
  • pamiętaj, że masz 14 dni na odstąpienie od każdej umowy zawartej poza siedzibą firmy bez żadnych konsekwencji,
  • jeśli nie poinformowano cię o tym prawie, na odstąpienie od umowy masz rok,
  • jeżeli czas na odstąpienie od umowy minął, skontaktuj się z miejskim albo powiatowym rzecznikiem konsumentów – wciąż możesz uniknąć skutków umowy.

Z wątpliwościami i pytaniami można również dzwonić na bezpłatną infolinię Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów pod numer 801 440 220 albo 22 290 89 16. Z kolei na temat klauzul niedozwolonych w umowach można uzyskać więcej informacji na stronie UOKiK

Nowe standardy w budownictwie od 2021 roku. Będzie drożej?

Wideo

Materiał oryginalny: Polski Prąd i Gaz zwróci klientom pieniądze. Spółka ukarana przez UOKiK za klauzule niedozwolone - Polska Times

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3