Nasza Loteria NaM - pasek na kartach artykułów

Droga Pszczyna - Racibórz: Na całą trasę długo poczekamy...

Arkadiusz Biernat
Do czasu budowy drogi Pszczyna - Racibórz, kierowcy skazani są na mocno wysłużoną DW 935
Do czasu budowy drogi Pszczyna - Racibórz, kierowcy skazani są na mocno wysłużoną DW 935 arc
Droga Pszczyna - Racibórz: Rybnik buduje odcinek planowanej trasu. A co z raciborskim fragmentem? Jeżeli powstanie, to poczekamy na niego bardzo długo.

Droga Pszczyna - Racibórz: Na całą trasę długo poczekamy..

Rozpoczęły się roboty przy kolejnym odcinku drogi regionalnej Racibórz - Pszczyna. Ale cieszą się z tego nie raciborzanie, a rybniczanie. W Rybniku w ciągu dwóch lat powstanie 10 km nowej trasy. Pod inwestycję wycięto już ok. 21 ha lasów. W przyszłości droga ma zbliżyć Racibórz do Rybnika, a także autostrady A1 w Żorach. Ale na dzień dzisiejszy to tylko kwestia marzeń.

Bowiem w naszym regionie jako pierwszy ma powstać odcinek od skrzyżowania z drogą krajową nr 45 na granicy z Rudnikiem aż do ulicy Piaskowej w Raciborzu. Powód? Zbyt duże koszty. Według szacunków, cały “raciborski’ fragment do Rybnika może kosztować w okolicach miliarda złotych. Dlatego droga ma być realizowana odcinkami. Wspomniana część powstanie ale,pod jednym, kluczowym warunkiem. Inwestycja musi otrzymać unijne dofinansowanie. Koszt jej budowy szacuje się na ok. 170 mln zł. Problem w tym, że jest to więcej niż to, co można uzyskać w dofinansowaniu.

Do rozdania w konkursach Urząd Marszałkowski ma ok. 588 milionów złotych. - Dlatego też Zarząd Województwa, mając na uwadze podział środków, zaproponował dla bieżącego naboru warunek, iż wnioskowane dofinansowanie w ramach danego projektu nie może być wyższe niż ok. 147 mln zł. Takie rozwiązanie otwiera możliwość dofinansowania większej liczby projektów - mówi Witold Trólka. Jakie szanse na uzyskanie pieniędzy mam raciborski odcinek?

Odrobinę większe niż wtedy, kiedy złożono wniosek. Wówczas na liście znajdowało się 29 projektów. Teraz jest ich mniej.

- Trzy projekty, duże i kosztowne, wypadły. Nasze szanse rosną. Ale to tryb konkursowy, niczego nie można przesądzać. Na pewno nasz projekt wpisuje się w politykę samorządową województwa. Jest świadomość tego, że ta droga jest ważna i potrzebna - mówi Mirosław Lenk, prezydent Raciborza.

Włodarz miasta podkreśla, że raciborski magistrat jak tylko może pilotuje sprawę. Z tego powodu zarówno prezydent, jak i jego zastępca, są częstymi gośćmi w Katowicach. Według zapowiedzi, konkurs może zostać rozstrzygnięty jeszcze w marcu. Zdaniem samorządowców od tego zależy przyszłość tej ważnej trasy.

- Najważniejsze jest to, żeby budowa raciborskiego odcinka wreszcie ruszyła. Jeżeli tak się stanie, a w to mocno wierzymy, to łatwiej będzie w przyszłości znaleźć środki na budowę kolejnych odcinków. Teraz z jednej strony buduje trasę Rybnik. Jeżeli z drugiej dołączy Racibórz, to zwiększy się presja na dokończenie tego zadania. Być może marszałek województwa w przyszłości znalazłby dodatkowych środków, a może udałoby się go sfinansować z rządowego programu - mówi Marcin Połomski, burmistrz Rydułtów przez które ma przebiegać trasa łącząca Racibórz i Rybnik (głównie północną częścią miasta).

- Wiele ważnych dróg w naszym kraju powstawało odcinkami, dzięki czemu ich realizacja stała się możliwa w dłuższej perspektywie. Tak jest chociażby z autostradą A1, czy Drogową Trasą Średnicową w centrum naszego województwa - dodaje Połomski.

W poprzedniej perspektywie 2007-2013 podpisano 282 umowy na dofinansowanie inwestycji związanych z rozbudową i modernizacją sieci drogowej w regionie.

- Udzielone dofinansowanie to prawie 1,8 mld zł. Dużą część oszczędności, jakie pojawiły się na końcu wdrażania Programu Regionalnego, Zarząd postanowił ulokować właśnie w projekty drogowe. Na sam koniec wdrażania - w 2015 roku ogłoszony został nabór projektów, który pozwolił zaangażować kwotę ponad 97,5 mln zł w 64 inwestycje drogowe dotyczące zarówno dróg regionalnych, jak i lokalnych - tłumaczy Trólka.

I etap budowy Regionalnej Drogi Racibórz-Pszczyna na odcinku przebiegającym przez Rybnik obejmuje budowę 10,22 km drogi od ronda Raciborskiego w Żorach do ul. Wodzisławskiej w Rybniku. Planowana droga będzie drogą klasy GP (główna przyspieszona) o przekroju 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu).

Trasa będzie całkowicie bezkolizyjna - pięć skrzyżowań z kluczowymi drogami niższego rzędu będzie wykonane w formie węzłów. W celu usunięcia kolizji z drogami, liniami kolejowymi oraz ciekami wodnymi powstanie 13 obiektów mostowych (2 mosty i 11 wiaduktów). Rozpoczęcie budowy planowane jest wiosną 2017 roku, realizacja inwestycji powinna się zakończyć w roku 2019.

ZOBACZ TEŻ: Polub nas na Facebooku i bądź na bieżąco z informacjami z Raciborza i okolic! [KLIKNIJ W LINK]

A co z dalszym odcinkiem w kierunku Raciborza? - Na wszystko potrzeba czasu, dziś pokazujemy, że idziemy do przodu, idziemy w tym kierunku, o którym mówi się od lat. Kiedyś trzeba będzie wybudować całą drogę . W 2017-2020 już zaczynamy projektować następną perspektywę. Gdyby ktoś o tym odcinku (red. rybnicki fragment) nie myślał w 2013, 2012 i 2011 roku, dziś nie byłoby tu nas. Nie byłoby tego odcinka. Dziś trzeba myśleć, trzeba być odważnym, mieć marzenia, jak przyjdzie czas pojawią się kolejne rozdania, kolejne środki, trzeba być absolutnie gotowym - mówił przy podpisaniu umowy na dofinansowanie rybnickiego odcinak marszałek województwa śląskiego, Wojciech Saługa.

od 7 lat
Wideo

Wyniki II tury wyborów samorządowych

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na raciborz.naszemiasto.pl Nasze Miasto