W Częstochowie powstanie "Bugajska bis"
Inwestycja "Bugajska bis" jest jedną z najważniejszych i najbardziej oczekiwanych przez mieszkańców Częstochowy. Gdy myślimy o skrzyżowaniu dawnej "gierkówki" z ulicą Bugajską w Częstochowie nic poza niekończącymi się korkami w tym miejscu, nie przychodzi nam do głowy. Sam skręt w lewo w kierunku Olsztyna to jedno. Kilkaset metrów dalej znajduje się przejazd kolejowy - przejeżdżają tam między innymi pociągi z i do Katowic. Ruch kolejowy jest spory, szlabany są zamknięte, więc znowu swoje trzeba odstać.
Korki na dawnej gierkówce w tym miejscu tworzyły się nie tylko w kierunku Katowic, ale i w kierunku Łodzi. Dlatego też już od dawna przymierzano się do stworzenia tak zwanej Bugajskiej bis. W ramach prac ma powstać zupełnie nowa droga wylotowa w kierunku Olsztyna, a także dwupoziomowy węzeł przy alei Wojska Polskiego. Do tego wiadukt nad torami PKP i most nad Wartą.
Umowa na "Bugajską bis" została podpisana
W ramach inwestycji zaplanowano budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego (DK 91) wraz z nowym przebiegiem DK 46 w Częstochowie. Miejski Zarząd Dróg w Częstochowie w zeszłym roku rozpisał przetarg w formule zaprojektuj i zbuduj, w którym oferty złożyły dwie firmy: Budimex S.A. z Warszawy (z propozycją realizacji zadania za blisko 241 mln zł) oraz Strabag – Infrastruktura Południe z Wrocławia (z ofertą opiewającą na 490,6 mln zł).
Miasto wybrało tańszą ofertę, którą złożyła firma Budimex. Umowa na realizację inwestycji została podpisana 28 marca 2024 roku.
- To bardzo duży projekt, który dotyczy całego subregionu. Skorzystają z niego nie tylko wszystkie gminy, które są zlokalizowane wzdłuż DK 46, ale również nasi mieszkańcy, bo poprawi się wyjazd i wjazd do Częstochowy, a także przedsiębiorcy ze Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej - mówi Piotr Grzybowski, zastępca prezydenta Częstochowy. - Inwestycja pozwoli na wyprowadzenie samochodów ciężarowych z Rakowa, alei Pokoju czy ulicy Legionów. Cała strefa i tereny pohutnicze będą połączone z DK 46.
Za sprawą inwestycji Częstochowa zyska nową "wylotówkę" w kierunku Jury Krakowsko-Częstochowskiej, a także województwa świętokrzyskiego. W ramach prac ma powstać tak zwana południowa obwodnica Częstochowy.
- Inwestycja jest domknięciem rozwiązań komunikacyjnych w południowej części miasta - wzdłuż alei Wojska Polskiego. Inwestycja będzie pełnić funkcję obwodnicy, która pozwoli wyeliminować zatłoczenie na istniejącym obecnie skrzyżowaniu z sygnalizacją świetlną w kierunku Olsztyna i pozostałych gmin jurajskich - mówi Joanna Holi-Sosnowska, dyrektor Miejskiego Zarządu Dróg w Częstochowie.
Dzięki inwestycji ma poprawić się układ komunikacyjny w mieście i zostać wyprowadzony ruch z najbardziej obleganych fragmentów miejskich dróg. Ale to nie jedyne korzyści.
- Inwestycja, która jest bardzo potrzebna, doczekała się dofinansowania - podkreśla Krzysztof Matyjaszczyk, prezydent Częstochowy. - Dzięki niej zyska również miasto, ponieważ skomunikowanie stref aktywności gospodarczej zapewni zwiększenie liczby dobrych miejsc pracy. Poza tym istniejące tam zakłady będą mogły się szybciej i lepiej rozwijać.
Przy podpisaniu umowy obecni byli Przemysław Koperski, podsekretarz stanu w ministerstwie infrastruktury, a także Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
- Dla nas to wielka szansa, aby usprawnić funkcjonowanie inwestorów, ale też walczyć o kolejne projekty inwestycyjne - twierdzi Janusz Michałek. - Częstochowa ściąga do pracy ludzi zza granicy - nie tylko Polaków. Jako ciekawostkę mogę dodać, że 79 rodzin z Wielkiej Brytanii przeprowadziło się właśnie do Częstochowy, właśnie dlatego że ma jednych z najlepszych inwestorów - dodaje.
Wyłoniony wykonawca na realizację inwestycji będzie mieć maksymalnie 4 lata od dnia zawarcia umowy. Wartość samego kontraktu to 241 milionów złotych. Częstochowa ma na ten cel otrzymać dofinansowanie w ramach V edycji rządowego Programu Inwestycji Strategicznych. Gdyby nie środki zewnętrzne, inwestycji nie udałoby się zrealizować.
- Cały projekt może kosztować około 300 milionów złotych, razem oczywiście z wykupami działek pod ten węzeł. Realizacja tego typu inwestycji nie byłaby możliwa w oparciu o miejski budżet - podsumowuje Piotr Grzybowski.
Jaki jest zakres prac przy "Bugajskiej bis"?
Zakres robót jest ogromny. Prace obejmują m.in.:
- budowę węzła drogowego alei Wojska Polskiego DK-91 (dawniej DK-1) z drogą krajową DK-46,
- przebudowę fragmentu alei Wojska Polskiego,
- budowę nowego odcinka DK-46 od granic miasta z gminą Olsztyn do projektowanego węzła drogowego z DK-91 (DK-1) z dostosowaniem do możliwości dobudowy drugiej jezdni DK-46 na odcinku pomiędzy DK-91 (DK-1) a przedłużeniem ul. Korfantego,
- budowę ulicy Smolnej,
- budowę mostu nad Wartą oraz wiaduktu nad linią kolejową,
- przebudowę istniejącego obiektu mostowego nad torem bocznicowym dawnej Huty Częstochowa,
- budowę dróg i skrzyżowań obsługujących teren położony wzdłuż projektowanego połączenia po zamknięciu istniejącego przejazdu drogowego przez linię kolejową relacji Częstochowa – Katowice,
- budowę ciągów pieszych, dróg rowerowych i zatok autobusowych,
- budowę dróg dla pieszych i rowerów do projektowanego przejścia podziemnego pod linią kolejową w miejscu obecnego przejazdu kolejowego w ul. Bugajskiej,
- budowę dróg rowerowych w ciągu DK-91 (DK-1) na przebudowywanym odcinku,
- budowę stanowiska do ważenia pojazdów z parkingiem i monitoringiem na wlocie do miasta,
- budowę drogowej stacji pomiarowej i meteo w ciągu DK-91 (DK-1),
- budowę oświetlenia ulicznego w ciągu DK-91 (DK-1),
- oraz budowę nowego oświetlenia w nowym przebiegu DK-46.
Tranzyt wyjedzie z miasta, powstanie droga do terenów inwestycyjnych
Inwestycja ma być jednym z elementów kompleksowej przebudowy drogi krajowej DK 46 w granicach Częstochowy. Jej celem jest udrożnienie DK 46 i możliwie najszybsze wyprowadzenie ruchu tranzytowego na linii Opole – Kielce poza obręb zwartej zabudowy miejskiej. Z samej tylko firmy Guardian Glass każdego dnia wjeżdża i wyjeżdża ok. 200 ciężarówek, które generują dodatkowy ruch przez miasto. Ma też pozwolić na łatwiejszy dostęp do terenów inwestycyjnych zlokalizowanych na obszarze byłej Huty Częstochowa, w tym Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej oraz Agencji Rozwoju Przemysłu S.A. z DK-91 (dawniej DK-1), a także autostradą A-1.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?