Młodzież z Nędzy i Zella-Mehlis w Niemczech spotkała się po raz szósty

Anita Grycman, koordynator projektu
Młodzież z Nędzy i Zella-Mehlis w Niemczech spotkała się po raz szósty SP Nędza
Po raz szósty młodzież z Nędzy i Zella-Mehlis w Niemczech spotkały się podczas tradycyjnej wymiany. Przeczytajcie relacje uczniów i nauczycieli z Nędzy.

Już po raz szósty organizujemy w naszej szkole projekt „Wymiana polsko-niemiecka”. Nasza zaprzyjaźniona szkoła mieści się w miejscowości Zella-Mehlis w Turyngii (środkowa część Niemiec). Szkoła nosi nazwę Lutherschule - Staatliche Regelschule. Współpraca polega na tym, że gościmy uczniów z Niemiec w Nędzy w kwietniu/maju, natomiast wyjeżdżamy do Zella-Mehlis we wrześniu. Angażujemy uczniów obecnych klas siódmych i drugich gimnazjum. Tegoroczna współpraca jest na półmetku.

W tej edycji wymiany bierze udział 12 uczniów z każdej ze szkół. Ze strony polskiej są to: Wiktoria Gatnar (7b), Małgorzata Jezusek (7b), Wiktoria Wałach (7b), Magdalena Kunicka (7b), Marlena Jurkowska (7b), Paulina Szenk (7b), Julia Wojtek (7b), Martyna Żurek (7a), Jakub Stokłosa (7b), Milena Piechula (IIb), Sabina Przybyła (IIb) , Maurycy Kot (IIa).

22 kwietnia, w niedzielę wieczorem przywitaliśmy naszych gości w Nędzy. Już następnego dnia spotkaliśmy się w szkole. Po przywitaniu przez Panią Dyrektor grupa wraz z opiekunkami -
(p.Beate Blum i p.Susanne Truckenbrodt) zwiedziła szkołę udając się również na zaplanowaną lekcję z klasą. Lekcja trzecia to zajęcia z panią Kornelią Czogalik – nauka języka polskiego. Następnie Pani Małgorzata Kozielska pokazała uczniom kościół w Nędzy. Opowiedziała w języku niemieckim o historii tego zabytkowego miejsca. Dalsza część dnia związana była z ruchem na świeżym powietrzu – spacer do Rezerwatu Przyrody „Łeżczok” zakończony wspólnym „grillem” na terenie kompleksu stawów łownych „Babiczok”.

We wtorek miała miejsce lekcja języka angielskiego z Panią Izą Pielczyk, a później pojechaliśmy na wycieczkę do Raciborza. Młodzież zwiedziła Zamek Piastowski, a miasto poznała dzięki grze miejskiej. Pracując w grupach uczniowie szukali miejsc ze starych fotografii. Należało tak wykonać zdjęcie, jak na starym ujęciu. Na koniec młodzież relaksowała się grą w kręgle w „Family Club”.

Kolejnego dnia uczniowie pojechali na całodzienną wycieczkę do Wrocławia. Wraz z przewodnikiem zwiedzali miasto zaczynając od podziwiania panoramy miasta z najwyższego budynku: Sky Tower. Na czwartek zaplanowano wyjazd do Rud. Tam zwiedzono zabytkową Kolej Wąskotorową oraz Pocysterski Kompleks Klasztorno-Pałacowy.

W piątek rano gościliśmy w Urzędzie Gminy w Nędzy, gdzie uczniowie zostali przywitani przez sekretarza gminy Pana Krystiana Dolipskiego. Każdy uczeń otrzymał pamiątkowe prezenty. Później spędziliśmy czas w szkole: prace manualne (wykonywanie bransoletki) z paniami Edytą Palą i Marią Jankowską, gotowanie obiadu (zupa pomidorowa i racuchy) z Panią Moniką Bajak, zajęcia z panem Irkiem Fietem – kostka Rubika oraz na koniec grupowa praca plastyczna podsumowująca tydzień w Nędzy. Na zakończenie uczniowie naszej szkoły zrzeszeni w grupie „Drengowie – rekruci” zaprezentowali gościom pokaz walki. Pokaz przygotował Pan Lincner.

Wieczorem miało miejsce wspólne spotkanie uczniów, rodziców i nauczycieli w szkolnej auli. Nadszedł czas refleksji i podsumowań. Nasi goście zaśpiewali kilka piosenek, my nauczyliśmy wszystkich tańca „Belgijka”.

W sobotę rano pożegnaliśmy naszych gości wiedząc, że już 16 września pojedziemy do Zella-Mehlis. Jestem pewna, że szkoła w Zella-Mehlis zapewni nam równie dużo atrakcji. Mam nadzieję, że zawarte znajomości zostaną na długo.

Dziękujemy wszystkim zaangażowanym za pomoc organizacji projektu, a szczególnie Pani Małgorzacie Kozielskiej. Nad całością czuwały nauczycielki języka niemieckiego: panie Aleksandra Nieć, Monika Sosna i Anita Grycman.